tirsdag 20. mars 2012

Vegetarlasagne

Når jeg lager vegetarlasagne tar jeg de grønnsakene jeg har. Men som regel har jeg alltid løk, gulrot, sellerirot, sopp. Og tomater i en eller annen form.
Denne gangen var det disse ingrediensene jeg brukte.

Tomatsaus:
2 løk
¼ squash
4-5 sopp
3-4 selleristang
¼ purre
En bit aubergine
Hakkede tomater med basilikum
Hvitløk
Tomatpuré
Grønnsaksbuljong
Krydder (pizzakrydder, urtesalt, pepper)

Hakk alt i små biter, stek løk først og tilsett de andre grønnsakene etterhvert. Tilsett tilslutt hakkede tomater, tomatpuré og litt vann (se an hvor mye), og krydder og buljong. Kok en stund til det er ferdig. Man kan ha større biter av grønnsaker, men det er lettere å legge lagvis hvis det er ganske finhakket.

Hvit saus:
Smør
Hvetemel
Melk
Muskat, salt, pepper

Smelt smør og tilsett hvetemel, ta litt og litt melk mens man rører. Rør til sausen tykner, og smak til med krydder. Eventuelt kan man bruke vegetabilsk smør og melk, og glutenfritt mel.

Topping:
Mozzarella i skiver
Ost
Tomat i skiver

Legg sausene og lasagneplater lagvis. Ta først tomatsaus, deretter hvit saus, så lasagneplater. Fortsett til man har lagt i alt, og avslutt med tomatsaus. Legg på mozzarella og tomater, og topp med revet ost.


Stek på 200 grader i ca 20-30 minutter, til osten er gylden.

Kan serveres med salat og hvitløksbaguetter, eller nytes for seg selv!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar